Detaljmodellering av hus-objekter.
Har nå modellert flere detaljer inn i 11 av hus-objektene i visualiseringsprosjektet. Det er særlig to av de offentlige byggene som det er/vil bli mye arbeid med, fordi de har en komplisert arkitektur.
Etter en nærmere (reell!) sjekk av byggene, fant jeg også ut at jeg nok er nødt til å ta flere fotografier for å få modellene riktig utformet. Hukommelsen viser seg ikke til å stole på, og jeg er nødt til å re-modellere et av byggene, fordi modellen ikke fremstiller bygget på rett måte 🙂 .
Når det gjelder modelleringen i Blender oppdager jeg stadig nye fine funksjoner. Husene i tettstedet er jo plassert i ulike retninger. Når jeg skal skalere oppstod problemet med at husenes koordinatsystem ikke var synkronisert med det globale koordinatsystemet, og en skalering i f.eks. x-retningen (tastatursnarvei ‘S+x’) førte bare til deformasjon. Etterhvert oppdaget jeg at det var mulig å skalere et objekt i objektets eget koordinatsystem vha. tastatursnarveien ‘S+x+x’. ( Dette valget finner du også i Object-menyen i headeren til 3d-vinduet: Object -> Transform -> Scale on Axis -> X local). Dette gjaldt også selvfølgelig for flytting og rotering i alle retninger, og gjør det velsignet enkelt å modellere husene selv om plasseringen/posisjonen deres ikke samsvarer med det globale koordinatsystemet.
En annen flott funksjon som jeg bruker mye er muligheten til å skifte mellom global og local view (View -> Global View/Local View) slik at jeg kan fjerne andre bygninger enn den jeg holder på å modellere i 3d-scenen.
Se også «3d Visualiseringsprosjekt» for mer info om prosjektet.
Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 |
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.