Har nå fått disposisjonen til vegnettet på plass.
Jeg tegnet først opp ytterkanten til hele veisystemet vha. en bezier-kurve. Nye punkter på kurven ble lagt til ved å klikke med venstre musetast mens Ctrl-tasten ble holdt inne. For å få mest mulig kontroll med under justering av kurven ble hendlene til punktene fristillt, slik at jeg kunne justere kurven på hver side av punktet uavhengig. Hendlene ble fristillt ved å trykke ‘H’-tasten på tastaturet mens selve punktet var aktivt (Toggle Free/Aligned). Dette behøvde jeg bare å gjøre én gang. Resten av punktene som ble opprettet fikk da automatisk fristillte hendler. Når hele ytterkurven til vegnettet var tegnet opp bandt jeg sammen kurven til en lukket kurve ved å trykke på ‘C’-tasten på tastaturet ( ‘Curve -> Toggle Cyclic’).
Kurven ble IKKE fylt med det samme; forrvirrende nok. Det viste seg at en av hendlene til et av kontroll-punktene var vridd for langt. Da jeg fant dette punktet og fikk rettet på dette, ble hele kurven fyllt.
Kurven ble lagt i lag 2 for å få bedre oversikt.
I lag 3 la jeg den indre-kurven til vegnettet.
Så markerte jeg begge kurvene (shift + klikk) og valgte ‘Join Objects (Ctrl+J), for å lime sammen den yttre- og indre kurven. Dette resulterte i at selve vegen ble til én kurve.
Nå som vegnettet er grovskissert er det enklere å senere fintilpasse formen på vegen.
Den er fremdeles en bezier-kurve med justerbare punkter. Når kurven er ferdig justert må den konverteres til en mesh for å kunne brukes i VRML-fila.
( Se siden “3d visualiseringsprosjekt” for mer info ).
Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 |
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.